Alhamdulillah, segala puji bagi Allah yang telah mentakdirkan kejayaan bagi Inteam menggondol anugerah bagi 3 kategori iaitu:

1. Juara Anugerah NMI
2. Lagu Nasyid Paling Popular
3. Kumpulan nasyid paling popular

...dan sesungguhnya, anugerah yang keempat menurut Husaini ialah anugerah paling tak ternilai bagi bagi kami; iaitu sokongan tak berbelah bagi dari antum semua...

... dan jika bukan asbab sokongan antum semua, maka tiada bermimpilah kami nak dapat ketiga-tiga anugerah di atas...

Ana mohon maaf atas kelewatan respon di sini dek kerana kesibukan dan tak sempat langsung nak online... Semalam kami show di Putrajaya lagi bersama Rabbani utk pertandingan nasyid di Dewan Komuniti Presint 9, Putrajaya.

Terima kasih tak terhingga juga bagi yang sudi datang ke PICC malam tersebut dan ana mohon maaf kerana mungkin mood ana kurang baik selepas program tersebut dek kerana rasa kekecewaan dan sedih serta terasa hati dengan sikap penganjur yang seolah-olah memperlekehkan kami dan hanya menjadikan kami sekadar melukut di tepi gantang...

Ana percaya, semua yang hadir di PICC dapat merasakan apa yang ana maksudkan...



Kami akui majlis ini memang memberi sokongan dan bantuan kepada kami dan kami hargainya.. tetapi, cara penganjur menyelitkan kami dalam sebuah program sebenar iaitu Festival Nasyid Kebangsaan sangat-sangatlah menyentuh hati kami dan ianya lebih teruk berbanding tahun-tahun yang lalu...

Bayangkan, hanya pengerusi majlis yang manyampaikan award kepada kami sedangkan Menteri menyampaikan award kepada peserta FNK... dari segi protokol saja sudah jelas kesilapannya...

Paling mengecewakan ana apabila mic ana tak berbunyi dan mic-mic yang diberikan kepada kami adalah mic 2nd class dengan bunyi yang tidak kuat, bahkan menurut frizdan, mic ana hanya berbunyi di speaker monitor untuk bahagian awal persembahan...

Sedangkan kami telah menunjukkan komitmen dengan datang sewaktu soundcheck sehari sebelum event dan memang waktu itu kami diberikan mic yang baik dan soundnya juga cukup memuaskan hati kami...

Ana dengan semangat membara cuba untuk membuat persembahan terbaik pada malam tersebut kerana kami merupakan juara carta dan juara lagu paling popular, ana sudah memaklumkan kepada soundman bahawa ana akan mula dulu jadi pastikan mic ana berfungsi dengan baik, tapi sebaliknya yang terjadi... Ana sangat kecewa dan sedih... Bayangkan show kami dan imej kami jadi tercalar dibandingkan dengan peserta-peserta lain yang menyampaikan lagu mereka dengan hebat sekali... Pasti ada hadirin yang menyatakan " macam ni ke persembahan juara carta, juara lagu paling popular dan kumpulan nasyid paling popular..." pastinya tidak semua yang akan mengetahui tentang masalah teknikal yang dihadapi...

Lebih mengecewakan, apabila kumpulan-kumpulan nasyid yang menjuarai kategori-kategori bagi NMI langsung tidak dipelawa naik ke pentas atau bersama-sama ketika fotografi wartawan berlangsung, hanya kami dapat melihat dari tepi pentas puluhan wartawan mengambil gambar juara-juara FNK... Terus terang ana katakan, hati ana menangis melihat keadaan ini... Lebih baik tahun lepas apabila Fareast turut serta di pentas dan diraikan bersama peserta FNK..

Kalaupun nak mengeksploitasi kami, janganlah sampai depan mata kami pun nak tunjukkan exsploitasi tersebut... Ana tidak kisah tentang hadiahnya kerana walaupun tiada hadiah, sudah cukup penghargaan bagi kami... cuma ana nak sebut jugak di sini, walaupun hadiah bagi juara FNK RM 10,000 dan saguhatinya saja sudah RM 5000, dan kami tidak diberi apa-apa, sekadar kontrak L.O. JAKIM yang hanya 2-300, cukuplah kalau dapat disamakan trofinya dengan kami... Namun jelas kelihatan trofi FNK jauh lebih hebat dan gah berbanding NMI.... Sekali lagi kami nyatakan, kami bukan memandang hadiah duit tersebut tapi keikhlasan penganjur untuk menghargai komitmen kami...

Mungkin mereka tidak tahu yang kami telah membatalkan show kami di Kemaman pada malam yang sama, dengan gambar kami yang telah naik dalam poster di Kemaman, semata-mata untuk memberi komitmen dan sokongan kepada NMI...

dan apa gunanya komitmen kami pergi ke Putrajaya yang jauh dari tempat kami untuk soundcheck malam sebelumnya dan pada malam sebenar kami tidak diberi mic yang telah kami soundcek?...

Dari awal kehadiran lagi saya yang membawa keluarga tercari-cari tempat untuk duduk apabila dewan sudah penuh dan kerusi untuk kami tidak kelihatan... mujurlah ada komiti yang sudi bawa keluarga ana mencari tempat duduk dan ana hanya terus ke belakang stage...

Kemungkinan selepas ini kami akan mengutus surat kepada pihak penganjur untuk memperbaiki kelemahan-kelemahan ini agar juara di tahun hadapan tidak meraikan kejuaraan mereka dengan kesedihan, kekecewan dan terasa hati seperti kami...

Kami akui, kami sangat menghargai apa yang dilakukan penganjur untuk kami, tetapi kami sebagai manusia biasa ada hati dan perasaan untuk menyedari bahawa kami sebenarnya sekadar dipergunakan...

Mohon maaf atas terus terang ana ini...
|
9 Responses
  1. Salam..
    sdey ble bace..
    x sangka inteam dilayan camtu skali..
    sabar ye akhi..
    jgn sbb diorg smgt inteam lemah..
    sy harap inteam trus mmberikan yg terbaek utk peminat..
    chayok2!
    bittaufiq wannajah!
    (^_^)


  2. salam...sedihnye baca post akhi kali ni...pepun harap ianya tidak x membuatkan inteam berputus asa ye..sampaikan salam ana pada zaujah akhi ye..salam


  3. Normi Says:

    Salam ya akhie,
    Barang tentu ujian ini ada hikmahnya..


  4. salam alaik.
    em.. kdgkala bgitu lah layanan pd artis yg dianggap picisan..huuhu.
    buat team inteam.. xpelah.. nk buat cmne.. kita hy merancang..
    selebihnye Allah yg caturkan segalanya..

    ape yg penting.. kita senantiasa buat baik pd semua insan.. semua makhluk.. insyaallah Allah akan membalas dgn segala blsnn yg sewajarnye walupun sekelumit kecil kita buat baik..

    ;) slmt berjuang...
    moge terus gemilangkn nasyid di persada seni.. ana & shbt akan terus menyokong industri nasyid..selagi masih menegakkan syiar ISLAm..

    kullun am. wa antum bkhair..
    wallahu'alam


  5. ZULTIE Says:

    Bersabarlah Min .. K.Teh tumpang sedih dan kecewa juga membacanya. Apapun, K.Teh tumpang gembira dan bersyukur di atas 3 anugerah tu. Teruskan perjuangan dan semoga mendapat keberkatan dan kemuliaan di disisi Allah hendaknya..


  6. neena_kechik Says:

    salam.
    x sangka tahun ni jd mcm ni.
    as sy x pergi sbb demam.maybe jawatankuasa tahun ni x merancg dgn teliti.apa yg saya perhatikan, setiap tahun pasti ada rungutan dr tetamu yg hadir.Semoga ada jawatankuas program yg membc blog abg amin n ambil iktibar.kpd inteam: bersabar lah...=) jgn cepat putus asa tau!!!


  7. masliza Says:

    moga semangat kalian tidakkan luntur..teruskan perjuangan...Namun ada pihak yang harus mengambil iktibar dan mengubah ke arah sesuatu yang lebih baik daripada teguran kalian...


  8. salam...sy br bc post ust amin yg ni..sedey sgt,,xsngka jd camni..harap2 klmhn mcmni xbrulang lg...


  9. mr_wawan90 Says:

    salamun alaik..

    moga2 phk penganjur dpt jdkn kesilapan dan kelemahan ini sbg pengajarn d masa akn dtg...

    kpd akhi2 inteam..dlm usaha kita b'dakawah,inilah ujiannya...
    semoga kekuatan ada sentiasa bersama kalian...


Blog Widget by LinkWithin