"Manfaatkanlah lima masa sebelum datang lima masa; Masa hidup kamu sebelum datang saat mati kamu, masa sihat kamu sebelum datang masa sakit kamu, masa lapang kamu sebelum datang masa sibuk kamu, masa muda kamu sebelum datang masa tua kamu, masa kamu kaya sebelum datang masa kamu ditimpa miskin."(Hadis riwayat Imam al-Hakim dan al-Baihaqi dari Ibnu Abbas r.a.)

Sengaja ana paparkan hadis di atas sebagai peringatan kepada diri sendiri, sesungguhnya ana baru saja melalui satu masa kesibukan yang teramat sangat bagi diri ana.

Alhamdulillah, ana baru saja selesai menyiapkan rakaman terjemahan bahasa melayu 30 juzuk Al-Quran. Perlu kuat semangat untuk menyiapkannya, satu juzuk secara puratanya memakan masa 3 jam dan sehari ana cuba habiskan sebanyak-banyaknya 3 juzuk. Hampir sebulan juga ana berhempas pulas menyiapkannya, sebab ana bukan hanya menumpu kepada perkara ini sahaja, dalam masa yang sama, ana kena siapkan produk Bijak Tajwid bersama Ustaz Zamri Manthop... Juga satu kerja yang sangat panjang untuk disiapkan. Sejak tahun lepas lagi ana mula buat skrip dan powerpoint slide yang berjumlah lebih seratus muka surat...

Alhamdulillah, sangat besar hikmahnya ana dapat terlibat dengan rakaman terjemahan ini... Allah maha kaya, dan Kalamullah itu sangat hebat kandungannya... Banyak ilmu yang ana dapat dari rakaman ini, dan semoga setiap masa dan detik yang ana korbankan untuknya dinilai Allah sebagai jariah, apabila insan lain mendengar terjemahan ini... amiiinnn...

Semalam ana berjaya melakukan perkara yang sekian lama tertangguh; potong rumput halaman rumah ana... Manakan tidak, setiap hari, lepas balik kerja, ana terpaksa berehat dan sambung semula untuk rakaman di studio lepas maghrib atau isya... Hinggalah ke jam satu pagi... Mungkin anak-anak tersayang tertanya-tanya, apalah yang ayah aku buat, siang malam, pagi petang asyik pergi pejabat je, dah lah hujung minggu pergi outstation untuk show... Dalam hal ni, isteri analah yang paling memahami...

Mujurlah, di celahan kesibukan pagi hingga ke pagi ana tu, sempat juga ana menunaikan janji bawa isteri dan anak-anak bercuti ke Hong Kong... Alhamdulillah, isteri ana yang uruskan semuanya, dari tahun lepas lagi dah beli tiket murah Air Asia, akhirnya, genap setahun selepas ana dan isteri meninggalkan anak-anak waktu pergi umrah tahun lepas, dapat juga kami tunaikan janji untuk bawa mereka jalan-jalan pulak tahun ni...

Berat juga hati nak ke Disneyland, bila dapat tahu Disney termasuk dalam senarai boikot... masakan tidak, dah sekian lama duk boikot KFC dan MCD, tiba-tiba nak ke Disneyland pulak... Tapi kenalah pergi juga, sebab tiket dah beli tahun lepas pun... sebelum zaman ana memboikot lagi... Insya Allah, semoga Allah memperkuatkan lagi diri ana untuk meneruskan usaha boikot terpilih ini... Ana insan yang lemah, sedang cuba sedaya upaya menjadi muslim dan mukmin yang prihatin kepada saudara seislam yang lain... alhamdulillah, hajat ana nak ke Masjid Kowloon dipermudahkan Allah, dapat pulak hotel yang dekat je dengan Masjid tersebut...

Berbalik ke cerita kesibukan tadi... Minggu ni, staf Inteam records pula sibuk dengan booth kami di PWTC sempena Pesta Buku Antarabangsa... Ana mungkinlah kurang sibuk dah skit, (kalau dah sempat tulis blog ni) cuma dengan show sajalah, di ofis ni pun lengang je, takde orang... Insya Allah ana pun akan jenguk gerai setiap hari bila ada kelapangan... Jemputlah beramai-ramai datang ke gerai kami di booth no 85.



Dalam kesibukan kerja, sedar tak sedar dah lebih sebulan Ustaz Tahassan yang pulang ke tanahair untuk urusan rasmi Inteam bersama kami... Sudah tiba masanya beliau terpaksa pulang ke bumi anbiya' Mesir untuk kembali kepada kecintaannya terhadap ilmu di sana... Sesungguhnya beliau benar-benar mewarisi ilmu dan semangat juang ayahandanya Datuk Hassan Azhari yang kami hormati... Pengalaman Ustaz Taha mengiringi Sheikhul Azhar Muhammad Sayyid Tantawi sewaktu Majlis Tilawah Antarabangsa tahun lalu, membuatkan beliau rapat dengan tokoh ulama tersebut. Bahkan kepulangan beliau ke Mesir ini juga dengan membawa pelbagai barangan yang dikirim dan yang hendak dihadiahkan kepada Fadhilatus Sheikh dari keluarga beliau... Sesungguhnya banyak mutiara ilmu dan pengajaran yang kami dapat dari Ustaz Taha sepanjang beliau bersama kami... Ana yang telah menyimpan hasrat untuk menjemput beliau dari airport sewaktu beliau pulang dulu, telah gagal kerana beliau pulang 'senyap-senyap' akhirnya berjaya juga menghantar beliau ke airport untuk pulang semula ke Mesir... Alhamdulillah...




Selain itu, sempat juga kami menyambut ketibaan tetamu; sahabat kami dari Singapura iaitu Abang Zack dan keluarga. Cadangan nak surprisekan Abang Zack dengan lagu ciptaan beliau untuk arwah anaknya tak menjadi sebab Abang Zack dah dengar demonya sewaktu di Studio Inteam. Rasa bersalah pulak bila Abang Zack dan keluarga semuanya menitiskan airmata mendengar demo lagu tersebut... Namun, Ustaz Taha bijak mengawal keadaan dengan menimbulkan semula suasana ceria...Mohon maaf pada Abang Zack dengan layanan kami yang tak sebanding dengan layanan Abang Zack sewaktu kami ke Singapura.
Sekali lagi, kesibukan yang membataskan...




Semoga masa-masa yang berlalu, masa-masa yang sibuk dan disibukkan, masa-masa yang akan datang akan menjadi setiap saat dan detiknya dipenuhi dengan kemanfaatan dan sesuatu yang boleh dijadikan hujjah yang baik di hari kita di hisab nanti... Amiiinnnn....

"Tidak akan berganjak dua kaki seorang hamba Allah (dari tempat hisab di padang mahsyar) sebelum ia ditanya berkenaan: Umurnya (yakni masa-masa di sepanjang umurnya); bagaimana ia habiskannya? Ilmunya; bagaimana ia amalkannya? Hartanya; dari mana ia perolehi dan cara mana ia belanjakannya?Tubuh-badannya; bagaimana ia gunakannya?(Hadis riwayat Imam at-Tirmizi dari Abi Barzah Nadhlah ibn Abid al-Aslami)
|
Blog Widget by LinkWithin